zaterdag 8 juni 2013

Menorca en Sardinië

Menorca

We liggen in de dure haven van Club Nautico in Ciutadella Menorca (59 euro). Bart zoekt de haven af op zoek naar een goedkopere plek. Gelukkig is er een gemeentehaven en zijn we slechts 20 euro per nacht kwijt op hemelsbreed 20 meter verder. Dit wordt toch een beetje een sport en moet ook wel als we 6 maanden weg willen zijn. We huren een auto en verkennen de noordkust. We gaan kijken of we kunnen ankeren vanwege de swell en noorderwind. We zien in de cala bij Fornells dat het kan. Vanwege de nauwe ingang is het heerlijk rustig ankeren. We rijden naar het zuiden om ook hier de kust te bekijken. We zijn de laatste gasten in een prachtige baai. Het diner bij ondergaande zon en met 4 heerlijke broodjes is fantastisch. De volgende dag ankeren we bij Fornells  en verkennen we de kust. Wout vindt allerlei aangespoelde spullen en samen met pappa maakt hij hier een catamaran van. We treffen zelfs een vergane Bayliner aan die eerder op de rotsen kapot is geslagen. Nog nooit eerder zoveel wrakken gezien als op deze reis.

haven Ciutadella Menorca

mooi omsloten baai bij Fornells

Selfmade catamaran van afval (hout uit Marokko, piepschuim uit de Spaande Ria's en de mast + touw van Menorca.

De overtocht naar Sardinië

Opa en oma Eindhoven zijn 1 juni in Sardinië. Er wordt harde wind voorspeld. We zien een windgat en vertrekken woensdag 29 mei rond 19 uur voor een tocht van 180 mijl (36 uur varen). Ellen kookt na het uitvaren, maar de jongens slapen al voordat het eten klaar is. We zeilen de hele nacht met 5 tot 6 knopen door het water. We varen achter het occlusiefront aan, voor ons zien we grote onweerswolken, maar gaan ze sneller dan wij. ‘s Ochtends worden de golven hoger en trekt de wind wat aan. We genieten van het zonnetje en vermaken de jongens aan dek met verhalen, lego, taart en spelletjes. De golven zijn nu behoorlijk hoog en komen van achter. Het is hard werken aan het roer. De houder van de stuurautomaat is losgeschoten dus moeten weer zelf aan het werk. We halen het grootzeil in en varen alleen op de fok. Dat gaat beter en gelukkig zien we de vuurtoren van Alghero al. Om 5 uur in de ochtend komen we aan. We worden door een motorbootje opgewacht en ook op de kade staan ze klaar om onze lijnen aan te pakken. Elke haven wil klanten, zelfs midden in de nacht. Later horen we dat het nog nooit zo rustig is geweest in de haven in mei/juni. We leggen snel aan. Samen met Tom en Wout vieren we nog even dat we in Italie zijn en duiken nog voor een paar uur ons bed in.

Alghero is een mooie stad. De haven ligt in de oude stad, over de kade loopfietsen en steppen de kids er op los. De eerste nacht liggen we aan een mooring en betalen eur 36, dan horen we van een andere boot dat je ook langszij mag liggen en dan is het gratis, hiep hoera de eerste gratis haven ;-) En dan zijn opa en oma er. Na 3 dagen de buurt van Alghero verkend te hebben rijden we naar het noordoosten.  Bij Budoni huren we een huisje met zwembad en genieten van de omgeving. Komende dagen verkennen we de noordkust waar je prachtig schijnt te kunnen ankeren met azuurblauw water, dan snel door naar Corsica en Zuid Franse kust.
(26 mei tm 8 juni)

Zeilend van Menorca naar Sardinië, de eerste nacht in..

We zijn halverwege, er wordt volop gespeeld.

Hijs de 'opa Jan vlag' !

1. Hoi!
    Wat een mooie foto's, filmpjes en verhalen. Wat een mooi avontuur. Blijf lekker genieten.